A Life in the Theater
There are faces in the darkness
There to see and not be seen.
We are players acting out
“A Midsummer night's Dream”
I am a minor player-
An inconsequential part
Think of me as of a wall
Between two loving hearts
I've learned my choreography
And know my lines by heart.
I hear the music playing-
the thing’s about to start.
Stage love is unending
and best described as blind.
No pair ending up estranged-
the happy ever kind-
The people go home happy
By car or cab or train
And wake up the next morning
To find that nothing’s changed.
John F. McCullagh
Vem skrev egentligen "Trettondagsafton"?
Trettondagsafton
Regi: Sylvia Andersson
De lärde tvistar om den saken. Det finns olika skolor och för den som är intresserad har det skrivits böcker i ämnet. Shakespeare anses av många inte alls ha varit kapabel att författa de mästerverk vi förknippar honom med. En del teorier är mycket långsökta med trådar till frimureri och andra sammanslutningar. Jag kan inte avgöra vad som är rätt eller fel i den här frågan och jag känner heller inget behov av det. För mig räcker det att kalla Shakespeare för Shakespeare.
|
Marta
"Marta" är en kortpjäs som utspelar sig i brytningstiden mellan det gamla och det nya. Kanske är den från 1950-talet men den är giltig i vilken tid som helst eftersom den handlar om människors grundläggande tankar, problem, känslor och behov.
En kvinna återvänder efter många år till den ö där hon en gång föddes och växte upp. Där möter hon sig själv som ung och sina minnen.
Drama
Manus: Sylvia Andersson
|
Marta
Manus: Sylvia Andersson
"Marta" är en kortpjäs som utspelar sig i brytningstiden mellan det gamla och det nya. Kanske är den från 1950-talet men den är giltig i vilken tid som helst eftersom den handlar om människors grundläggande tankar, problem, känslor och behov.
En kvinna återvänder efter många år till den ö där hon en gång föddes och växte upp. Där möter hon sig själv som ung och sina minnen.